Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Naše vnučky nevěděly nic o škole za totality

Jel jsem autem se ženou a s našimi dvěma vnučkami, Sofií a Julií na chalupu. Holčičkám bylo tehdy deset a jedenáct let, bylo to v roce 1994. Nevím už, proč mě to napadlo - zeptal jsem se jich: A holky, víte, kdo to byl Lenin?

Dívky nevěděly. Podívali jsme se se ženou na sebe a trochu překvapeně a velmi potěšeně jsme se zasmáli, že už to do dětí nikdo necpe. Vnučky chtěly vědět, proč se smějeme a kdo to ten Lenin byl.

O Leninovi jsme jim toho moc neřekli, ale zato jsme jim vyprávěli, jak jsme se museli my a naše děti (jejich rodiče) učit a říkat ve škole lži. Jak se lhalo v dějepise, v češtině, v občanské výchově. Vyprávěl jsem jim, jak jsem v první třídě v roce 1947 četl ve školním rozhlase básničku Tatíček Masaryk a jak jsme ve druhé třídě v roce 1948 museli v hodině češtiny vytrhnout jeho fotografii z čítanky. Jak se moje dcery nechtěly učit věci, o nichž věděly, že nejsou pravdivé a jak jsem jim říkal, abych je motivoval: Musíš se to naučit jako básničku a až to budeš umět, řeknu ti, jak to bylo doopravdy.

Vyprávěl jsem, jak jsem jednou večer stál na Václavském náměstí se svou dcerou Dádou u stánku ve frontě na buřta a pokoušel se jí vysvětlit něco do občanské nauky. Chodila tehdy do deváté třídy. Nechápala ty nesmysly, ale protože chtěla jít na gymnázium, nemohla si dovolit mít špatnou známku z občanky. Sebral jsem tedy své „vědomosti“ z marxáku z vysoké školy a pokoušel se jí to vtlouct do hlavy. Bylo to někdy v roce 1980. Před námi stál mírně podroušený chlapík. Obrátil se na mě a řekl mi: Pane, vemte rozum do hrsti, on se vám tam vejde.

Moje žena, která za bolševika učila ve škole na druhém stupni matematiku a hudební výchovu, vyprávěla, jak se ve zpěvu, pokud to šlo, vyhýbala sovětským písničkám a jak musela skrývat, že je věřící a chodí do kostela. Měla školní pěvecký sbor, který byl přihlášen do soutěže ruských písní. Našla si lidové ukrajinské písně a s dětmi je nacvičila. Vyhráli sice první cenu, ale vytkli jim, že to nejsou ruské písně. Nesměly se pouštět písničky Karla Kryla, jazz a zpočátku ani Beatles. Má choť to vyřešila tak, že si její školní děti samy připravovaly pořady a v pouštění těchto písní, které je zajímaly, je podporovala.

Dosud s našimi vnučkami nikdo o těch věcech nemluvil, byly z toho velmi udivené, nemohly to pochopit. A Julie, ta mladší, se celkem logicky zeptala: A to jste museli taky v matematice špatně počítat?

(Text bude součástí mé připravované knížky esejů, fejetonů a povídek.)

 

Autor: Lubor Dufek | neděle 4.12.2016 15:50 | karma článku: 19,50 | přečteno: 892x
  • Další články autora

Lubor Dufek

Špekáčky, Babiš a roušky

Má jedenáctiletá vnučka mi hlásila: Přivezli jsme špekáčky na opékání, ale nekoupili jsme je od Kosteleckých uzenin, protože patří Babišovi. Nad jejím "dětským názorem" jsem se musel zamyslet...

8.6.2020 v 16:00 | Karma: 33,62 | Přečteno: 1556x | Diskuse| Politika

Lubor Dufek

Dr. Hnízdil - kritik nebo vlk?

Známý MUDr. Hnízdil rozšiřuje svou působnost i na politiku. M. Kadeřábková zveřejnila 2. 2. 2020 na Seznamu článek s názvem Psychopat ve vládě funguje jako vlk. Rozdělí stádo a pak ho zničí. Mám k článku připomínky.

20.2.2020 v 16:40 | Karma: 33,47 | Přečteno: 2076x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

24. srpen 1968 - útok na "sídlo kontrarevoluce"

24.srpna 1968 jsem přespal doma na Vinohtadské 17 proti obsazenému Čs. rozhlasu. Právě tehdy zahájili sovětští okupanti útok proti protějším domům. Vyprávění je součástí mé knihy Andělíčci strážníčci s.r.o. Má vyjít v září 2018.

24.8.2018 v 15:00 | Karma: 17,18 | Přečteno: 635x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

Alkohol - metla nebo lék?

V poslední době jsem se musel zamyslet nad motivy, prospěšností i negativními důsledky pití alkoholu. Pak mi nahrála předvelikonoční tradice.

19.3.2017 v 14:35 | Karma: 16,98 | Přečteno: 679x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

Měl jsem pár kamarádů v Moskvě

Na pracovní cestě do Moskvy jsem se seznámil s třemi ruskýmí chlapci. To přátelství bylo poněkud kuriozní.

9.3.2017 v 16:00 | Karma: 24,87 | Přečteno: 1129x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem

28. dubna 2024

Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....

Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky

28. dubna 2024  19:06

Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...

VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok

28. dubna 2024  18:50

Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1140x
V současné době učím cizince česky. Píšu eseje, fejetony a povídky, z nich část byla uveřejněna v internetových časopisech a v rozhlase; některé z nich v autorském čtení. Připravuje se k vydání kniha mých textů.

Seznam rubrik