Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Měl jsem pár kamarádů v Moskvě

Na pracovní cestě do Moskvy jsem se seznámil s třemi ruskýmí chlapci. To přátelství bylo poněkud kuriozní.

V sedmdesátých a osmdesátých letech jsem byl celkem pětkrát šestkrát pracovně v Moskvě. Za tu dobu jsem mohl pozorovat viditelné změny. Například při mé první cestě v roce 1974 byly v obchodech s uzeninami sice jen tři čtyří druhy salámů, ale bylo jich dost, člověk si mohl koupit, který a kolik chtěl. Postupně ubývalo druhů i množství, až při mé poslední cestě v roce 1987 už byl k dispozici nanejvýš jeden druh salámu - pokud měl člověk štěstí. Obchody byly vymetené a nebylo co kupovat. Musím ale přiznat, že jsem si z Moskvy domů vozil vynikající chléb (toho bylo dost) a výtečnou ruskou smetanu.

Při jedné návštěvě jsem se procházel večerní Moskvou a uviděl velikou frontu. Šel jsem se podívat na její čelo a zjistil jsem, že je to fronta na restauraci. Tak to tam tehdy chodilo. Přepadla mě zvědavost, zařadil jsem se do fronty. Přede mnou stáli tři chlapci, tak od dvaadvaceti do pětadvaceti let. Michail byl dělník, Ivan byl čerstvý inženýr chemik a Alexej – už nevím, je to přece jenom od té doby halda let. Ve frontě jsme se skamarádili a po dlouhém čase vešli dovnitř. Sedli jsme si k jednomu stolu, hoši objednali všem vodku, i mně. Dostal jsem pořádnou lampu, sklenici sto gramů, tedy jednu decku. Přiťukli jsme si, popřáli zdraví, napili se. Já jsem si cucnul a postavil sklenici na stůl. Moji noví kamarádi se na mě zaškaredili. Když jsem se ptal, co se děje, nechtěli se mnou mluvit. A až po hodně dlouhé chvíli mi řekli:

-Ty námi pohrdáš?

- Proč? Zeptal jsem se nic nechápaje. Zas dlouho trvalo, než mi odpověděli, byli hluboce uraženi.

-Protože jsi to nevypil do dna. A skutečně, oni neměli ve sklenicích nic. Musel jsem zbytek vypít na ex, div mě to neporazilo.

Vysvětlil jsem jim, že u nás to není zvykem a já ten jejich neznám. Pomalu to přijali a posléze už jsme zase byli kamarádi. Nesetrvali jsme příliš dlouho, neopili jsme se. Ale ledacos dalšího potřebovalo vysvětlení. Mluvili jsme i o roce 1968, o sovětské okupaci. Oni hovořili o bratrské pomoci. Vyprávěl jsem jim, jakou spoušť jsem zažil já - z první ruky – bydlel jsem tehdy přímo naproti Československému rozhlasu. Nevěřili mému líčení. Michail mi řekl, že zná čtyři lidi, kteří tehdy v Československu zahynuli, kontrarevolucionáři je zabili. Zdá se, že když se v té době někdo v tehdejším Sovětském Svazu ztratil, zabili ho českoslovenští kontrarevolucionáři. Pěkně zblblí hoši, a vysvětlujte jim něco. Ale i po těchto sporech jsme pokračovali v kamarádství.

Když jsem přijel příště, přivezl jsem jim na jejich přání pásky BASF do tehdejších  magnetofonů a džíny, jedno jakou velikost, oni si takové věci mezi sebou vyměňovali. V obchodech nebylo co koupit, ale Rusové sehnali ledacos. I krásné kožešinové ušanky, které jsem nikde v obchodě neviděl. Mě na revanš pozvali do restaurace na večeři.

Ivan, inženýr chemie, 23 let, mi dělal průvodce po Moskvě. Ukázal mi ocelový most přes řeku a řekl mi:

- V tomhle mostě jsou největší nýty na světě. Jsem strojař a řekl jsem mu: - Dneska se už nýtované mosty nedělají.

Pak jsme přišli na náměstí s obrovskou budovou, Ivan složil ruce na prsou a zvolal:Nemůžu tomu uvěřit! Jak je to možné, že já můžu takhle stát před naším Ústředním výborem komunistické strany! A div se nerozplakal. Když přes jeden z mostů přes řeku přejel vlak metra, Ivan mi sdělil: Ředitel továrny, která vám dodala vozy pro vaše metro, zemřel. Nevěděl jsem, co říct, projevil jsem mu upřímnou soustrast.

Takhle zpitomělí ti chlapci byli. Michail mě vzal na prohlídku moskevské televizní věže v Ostankinu. Je v ní rychlovýtah, který i přes svou rychlost jede do té výšky velmi dlouho. Ve výtahu bylo nějakých dvacet lidí. Mimo jiné tam byl Němec, starší pán, který mluvil rusky a bavil se s ostatními. Michail byl pořízek. Zeptal se Němce:

- A co ve válce, byl jste v Sovětském Svazu?

- Byl, odpověděl Němec, v tanku.

Atmosféra ve výtahu  zhoustla a ztěžkla. Měl jsem obavu, že dojde k incidentu. Michai vypadal, že po Němci skočí. Naštěstí to  s potížemi skousl a ani nahoře Němce neshodil dolů. Myslím, že to nešlo.

Moji kamarádi mě zavedli do restaurace, kde se tančilo. Viděl jsem tam chlapíka, který tančil se ženou, která patřila k muži sedícímu u stolku. Při přestávkách mezi skladbami dvojice stále setrvávala na parketu. Bylo vidět, že v sedícím muži, zřejmě manželovi, to vře a asi se rozhodoval, jestli má vtrhnout na parket a ženu si odvést. Nakonec přece jen hudebníci udělali delší přestávku a odešli z podia. Všichni z parketu si šli sednout a umanutému tanečníkovi nezbylo, než aby odvedl ženu k jejímu místu. Tam došlo mezi muži ke konfliktu. Nekřičeli, ale bylo vidět urputnost v jejich gestech. Odešli bez potyčky. Co se dělo venku, jsem se už nedozvěděl. Rusové jsou vášniví lidé.

Ivan mě vzal do  Treťjakovské galerie, šla s námi jeho starší sestra Nastasja. Sice jsem už v galerii jednou byl, ale to se dá vidět ixkrát. Nastasja nám dělala průvodkyni, a to velmi zasvěcenou. Před jedním obrazem nám začala recitovat velmi dlouhou báseň. Rusové jsou i velmi poetičtí.

Při příští návštěvě jsem jel s Ivanem, měli jsme se setkat s jeho kamarádem, který bydlel na rozlehlém moskevském sídlišti. Jeli jsme tam taxíkem, bylo to v zimě, sídliště pusté, nikde ani človíčka. Čekali jsme v autě. Opodál stáli dva muži, jinak nikde nikdo. Vtom se ti dva dostali do sporu. Neslyšeli jsme jejich hlasy, ale viděli jsme prudká gesta. Ten jeden na druhého zaútočil, zřejmě ho bodl nožem. Ten druhý padl na zem a útočník rychle odcházel. Řekl jsem, že to musíme ohlásit na milici (na policii), telefonní budka byla opodál. Oba svorně, Ivan i řidič se na mne obrátili:Nikam nechoď, nikomu nevolej, buď zticha. Nějaká empatie, pomoc bližnímu? Ani v nejmenším. Jen se do ničeho nenamočit.

Když jsem příště přijel do Moskvy, měl jsem pro kamarády obvyklé dárky. Ivana jsem nenašel, prý se odstěhoval, nikdo ze sousedů nevěděl kam, nikdo mi nedal žádnou informaci. Dárky jsem si zase odvezl domů. Už jsem ho nikdy nenašel.  Nenapsal mi, ač měl mou adresu. Adresy druhých dvou jsem neměl.  Tak podivně skončilo mé přátelství s ruskými chlapci. A brzy na to i mé cesty do Moskvy, odešel jsem z instituce, kde jsem už nechtěl pracovat.

 

Autor: Lubor Dufek | čtvrtek 9.3.2017 16:00 | karma článku: 24,87 | přečteno: 1129x
  • Další články autora

Lubor Dufek

Špekáčky, Babiš a roušky

Má jedenáctiletá vnučka mi hlásila: Přivezli jsme špekáčky na opékání, ale nekoupili jsme je od Kosteleckých uzenin, protože patří Babišovi. Nad jejím "dětským názorem" jsem se musel zamyslet...

8.6.2020 v 16:00 | Karma: 33,62 | Přečteno: 1556x | Diskuse| Politika

Lubor Dufek

Dr. Hnízdil - kritik nebo vlk?

Známý MUDr. Hnízdil rozšiřuje svou působnost i na politiku. M. Kadeřábková zveřejnila 2. 2. 2020 na Seznamu článek s názvem Psychopat ve vládě funguje jako vlk. Rozdělí stádo a pak ho zničí. Mám k článku připomínky.

20.2.2020 v 16:40 | Karma: 33,47 | Přečteno: 2076x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

24. srpen 1968 - útok na "sídlo kontrarevoluce"

24.srpna 1968 jsem přespal doma na Vinohtadské 17 proti obsazenému Čs. rozhlasu. Právě tehdy zahájili sovětští okupanti útok proti protějším domům. Vyprávění je součástí mé knihy Andělíčci strážníčci s.r.o. Má vyjít v září 2018.

24.8.2018 v 15:00 | Karma: 17,18 | Přečteno: 635x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

Alkohol - metla nebo lék?

V poslední době jsem se musel zamyslet nad motivy, prospěšností i negativními důsledky pití alkoholu. Pak mi nahrála předvelikonoční tradice.

19.3.2017 v 14:35 | Karma: 16,98 | Přečteno: 679x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

Randění dříve a dnes

Občas se mi připomenou idylické doby let padesátých, šedesátých, kdy se dalo randit bez problémů i v Praze. Bydlel jsem sice v té době na venkově za Prahou, ale randit jsem začal v Praze, neboť odtud byly mé první známosti.

25.1.2017 v 15:40 | Karma: 19,93 | Přečteno: 975x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Stát chtěl kvůli podvodu po elektrárně miliardu a půl, soud obžalované zprostil

24. dubna 2024  11:14

Státní podporu v hodnotě stovek milionů korun získala firma provozující jednu z největších českých...

Za znásilnění a pokus o vraždu patnáctileté dívky dostal Ukrajinec 19 let

24. dubna 2024,  aktualizováno  11:08

Krajský soud v Plzni odsoudil na devatenáct let Ukrajince Viktora Veselovského, který se loni v...

Noci zůstávají mrazivé. Ze čtvrtka na pátek spadne teplota pod nulu na celém území

24. dubna 2024  11:05

V nadcházejících dnech bude v ČR opět mrznout, v noci na čtvrtek budou podle ČHMÚ přízemní mrazíky...

Ředitel ČT považuje Etický panel za důležitý. Hledá nové členy

24. dubna 2024

Před Velikonocemi rezignovali členové Etického panelu České televize (ČT) kvůli sporům s ředitelem...

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1140x
V současné době učím cizince česky. Píšu eseje, fejetony a povídky, z nich část byla uveřejněna v internetových časopisech a v rozhlase; některé z nich v autorském čtení. Připravuje se k vydání kniha mých textů.

Seznam rubrik