Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Randění dříve a dnes

Občas se mi připomenou idylické doby let padesátých, šedesátých, kdy se dalo randit bez problémů i v Praze. Bydlel jsem sice v té době na venkově za Prahou, ale randit jsem začal v Praze, neboť odtud byly mé první známosti.

Vlastně jsem ve skutečnosti začal na venkově, ale to se tak úplně nepočítá. Té zcela první dívce, kterou jsem si našel, Evě, bylo čtrnáct, stejně jako mně. Jel jsem za ní párkrát na kole do Říčan, prohodili jsme pár vět a jel jsem zase zpátky. To mi paradoxně připomnělo mého nyní čtrnáctiletého vnuka. Ten má nevím kolikátou dívku, a jak mi řekla jeho matička, má dcera, nemyslí ve škole na nic jiného než na přestávky a na holky. Však taky podle toho vypadají jeho známky. Dokonce požádal svou matku, aby mu koupila prezervativy, že sám se stydí. Má to samozřejmě i svou světlou stránku, já jsem ve čtrnácti snad ani nevěděl, co a na co prezervativ je. A jak jsem se před pár dny dozvěděl, už měl chlapec sex. Tomu říkám pokrok.

První dívku - po té dětské říčanské lásce - jsem si našel v sedmnácti letech v tanečních. Když jsem pro ni přišel před jejich dům v Dejvicích, pozvala mě nahoru. Její rodiče se na mě neusmívali. Zdálo se jim, že jsme příliš mladí. To je ovšem dnes k smíchu. Věra byla z Prahy a randit jsme jezdili do tehdy málo navštěvovaného romantického Prokopského údolí. Tam jsme mohli bez problémů dělat cokoliv. Ale nedělali – kromě líbání a objímání - nějak mě to další v té době ani nenapadalo.

Druhou dívku jsem si našel v jazykovém kurzu. Byla to Maďarka, ale mluvila perfektně česky. Jmenovala se Ildikó. Randili jsme třeba v parku před Hlavním nádražím, v dnešním Sherwoodu. A už to nebylo pouhé líbání a objímání. Dnes v těch místech absolutně nemyslitelné. Ale s Ildikó to netrvalo dlouho, někde jsme překročili bludný kořen. Dali jsme si rande a pak jsme se nesešli. A oba jsme se dušovali, že jsme byli ve smluvenou dobu na daném místě.

Pak jsem šel na vojnu, kde jsem si našel dívku v divadelním souboru, který jsem založil a vedl. Na zkoušky jsme jezdili do Třebíče (mimo okruh posádky, kam vojáci normálně nesměli) a s námi obvykle jel někdo z našich důstojníků. Dívky byly z dívčího internátu v Třebíči – Borovině. Jezdili jsme Tatrou 815, takzvanou mandelinkou, sedával jsem na korbě vedle Vlasty a drželi jsme se za ruce. Byly to zlaté časy. I když někteří naši velitelé, například desátník Tuček, se nemohli s touto naší výsadou srovnat. Byl jsem ještě bažant. Však mi taky chlapec nic dobrého neudělal. O tom ale píšu jinde.

Na rande jsem za Vlastou většinou jezdil do Třebíče. Tohle randění (odmyslím-li si, že jsem byl stále jednou nohou ve vojenském arestu kvůli vycházkám mimo okruh posádky) bylo ovšem idylické po všech stránkách: Ona ta Třebíč není žádné velké město.

Randění v Praze v sedmdesátých letech bylo tak někde na hraně. Dalo se ještě ledacos podnikat, ale už to nebylo všude bezpečné. Šmíráků a různých dalších úchylů přibývalo. Doprovodný jev velkoměsta - i když ona ta Praha taky není kdovíjak velké město. Byl jsem například na schůzce v pražském nuselském parku Jezerka. Krásný, romantický park. Nedělal jsem se svou milou nic zvláštního. Seděli jsme v altánu, drželi se za ruce, povídali jsme si a děly se jen nějaké drobné důvěrnosti. Za námi dovnitř nakoukl nějaký úchyl a zařval nám do ucha: Šoustat, šoustat! A několikrát to, vzdaluje se, opakoval. Bylo po romantice, odešli jsme.

Jednou jsme s mou milou stáli na Kampě u zdi nad Vltavou, v blízkosti jezu. Krásné, romantické místo. Slyšíte jen jez, zvuky města k vám nedoléhají, máte pocit, že jste v přírodě. Už se začínalo stmívat, odcházeli jsme. Když jsme došli na Újezd, zjistil jsem, že nemám pánskou taštičku, jaká se tehdy nosila. Zřejmě jsem ji zapomněl na zdi u jezu. Šel jsem tedy rychle zpátky, abych ji pokud možno našel já, dřív než někdo jiný. Cestou mě někdo neurvale drapl za ruku: Kam letíš, ty vole, choď pomalu, vyplašíš nám tady párky. A kolem mě se shluklo několik chlapů, tvářících se velmi  nepřívětivě, jen mi nějakou vrazit. Nikdy by mě nenapadlo, že šmíráci mohou být tak agresivní a snad dokonce organizovaní. Do té doby jsem měl představu, že to jsou osamělí, bojácní lidé.

Když jsem dorazil ke zdi, taštička už tam nebyla. Měl jsem v ní všechny doklady, klíče, peníze, několik zbytečností. Hloupá móda. Musel jsem si nechat udělat duplikáty všech dokladů, což nebylo příliš drahé, ale hlavně to trvalo a byla to otrava. Po čase jsem našel svou taštičku pohozenou u sklepa v našem domě, rozervanou a prázdnou. Měl jsem z toho velmi nepříjemný pocit. Ten pacholek nálezce  zjistil, kde bydlím, měl mé klíče a dával mi to vědět. Jako by mi vyhrožoval: Ták a mám tě v hrsti. Klíče od bytu jsem nechal vyměnit a nic dalšího se bohudík nedělo. V bytě nás tehdy bydlelo hodně a vždycky byl někdo doma.

Dneska je to pasé, dnes mi žádné randění v pražských parcích nehrozí. Ani bych to nechtěl podniknout. Dnes musí mít milenci nějaké zázemí. Ve dne je to v parku hezké, ale moc se toho tam dělat nedá. I když, viděl jsem už taky ledacos. Třeba v houští za Národním muzeem nebo v Riegerových sadech. Ovšem ve dne. Ale večer a v noci? Tehdy, za totáče bylo přepolicajtováno, dost mně to tenkrát vadilo. Co chvíli vás perlustrovali, několik hodin drželi na strážnici. Tehdy byli policajti páni a dávali to najevo. Ale dnes? Kde jsou ty idylické doby iluzorního bezpečí?

 

 

Autor: Lubor Dufek | středa 25.1.2017 15:40 | karma článku: 19,93 | přečteno: 975x
  • Další články autora

Lubor Dufek

Špekáčky, Babiš a roušky

Má jedenáctiletá vnučka mi hlásila: Přivezli jsme špekáčky na opékání, ale nekoupili jsme je od Kosteleckých uzenin, protože patří Babišovi. Nad jejím "dětským názorem" jsem se musel zamyslet...

8.6.2020 v 16:00 | Karma: 33,62 | Přečteno: 1556x | Diskuse| Politika

Lubor Dufek

Dr. Hnízdil - kritik nebo vlk?

Známý MUDr. Hnízdil rozšiřuje svou působnost i na politiku. M. Kadeřábková zveřejnila 2. 2. 2020 na Seznamu článek s názvem Psychopat ve vládě funguje jako vlk. Rozdělí stádo a pak ho zničí. Mám k článku připomínky.

20.2.2020 v 16:40 | Karma: 33,47 | Přečteno: 2076x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

24. srpen 1968 - útok na "sídlo kontrarevoluce"

24.srpna 1968 jsem přespal doma na Vinohtadské 17 proti obsazenému Čs. rozhlasu. Právě tehdy zahájili sovětští okupanti útok proti protějším domům. Vyprávění je součástí mé knihy Andělíčci strážníčci s.r.o. Má vyjít v září 2018.

24.8.2018 v 15:00 | Karma: 17,18 | Přečteno: 635x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

Alkohol - metla nebo lék?

V poslední době jsem se musel zamyslet nad motivy, prospěšností i negativními důsledky pití alkoholu. Pak mi nahrála předvelikonoční tradice.

19.3.2017 v 14:35 | Karma: 16,98 | Přečteno: 679x | Diskuse| Ostatní

Lubor Dufek

Měl jsem pár kamarádů v Moskvě

Na pracovní cestě do Moskvy jsem se seznámil s třemi ruskýmí chlapci. To přátelství bylo poněkud kuriozní.

9.3.2017 v 16:00 | Karma: 24,87 | Přečteno: 1129x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy

25. dubna 2024

Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...

Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu

25. dubna 2024

Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...

Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury

25. dubna 2024

Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 84
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1140x
V současné době učím cizince česky. Píšu eseje, fejetony a povídky, z nich část byla uveřejněna v internetových časopisech a v rozhlase; některé z nich v autorském čtení. Připravuje se k vydání kniha mých textů.

Seznam rubrik