Jak na matematiku – inspirující story

13. 11. 2016 13:30:00
Chodí se ke mně doučovat matematice a fyzice můj vnuk. Na jaře mu bude patnáct, chodí do deváté třídy. Rád by šel na střední školu, ale vysvědčení v osmičce měl bídné, několik čtyřek.

(Tento text je součástí připravované knihy esejů, fejetonů a povídek).

Chlapec je celkem inteligentní, myslí mu to, ale jaksi nenašel přístup k učení.Rodiče má rozvedené, matička má práce a koníčků nad hlavu. Říkám jí, že musí synka honit, kontrolovat, šlapat mu na paty, dýchat mu za krk. Já jsem to tak s ní, svou dcerou, dělal. Nebylo to jednoduché, někdy se vzpírala, ale nakonec se zadařilo. Dívka vystudovala gymnázium i vysokou školu. Dnes má práci, která ji baví. Má soukromou psychologickou praxi, učí na univerzitě, píše skripta. Mám z toho radost. Jen toho synka kdyby trochu honila. Ona si myslí, že když to s ním rozebere, on to pochopí. Jistě s ním v ledasčem může jednat jako s dospělým a je to tak dobře, ale určitě ne v přístupu k učení.

Vnouček ke mně chodí jednou v týdnu na dvě hodiny. Hlavně na matematiku a na fyziku, občas i na jiné předměty. Je to proklatě málo. Nabízím mu doučování dvakrát týdně, ale obávám se, že už je pozdě. Je listopad, hoch se bude hlásit na školu na základě pololetního vysvědčení, jak jsem se sám dozvěděl teprve nedávno. Za tři měsíce to asi nestrhnem. Když jsem mu to nedávno řekl, byl dost překvapený, ale obávám se, že k akci ho to nepodnítí.

Přitom zřejmě doučování nebere jako násilí. Je vděčný, když něčemu porozumí a když něco spočítá. Ovšem fakt je, že skoro na každém příkladu se nějak zadrhne. Spočítá všechno, co spolu děláme, ale jen s mou pomocí. Jenže klapnou za ním dveře a dál se už nezajímá. Když mu dám úkol, většinou nic nespočítá, zapomene nebo příště přinese jinou učebnici, jiné příklady k počítání.

Moc to nechápu. Když jsem chodil na základní školu, neučil jsem se, všechno jsem si pamatoval ze školy. A na konci základky jsem měl vyznamenání. Samozřejmě, všechno mě nebavilo. Třeba na biologii jsme měli učitele, kterému lezly děti po hlavě, byla to veliká škoda. Ale nějak se to překlepalo, dvojka stačila.

Na gymplu to bylo slabší. Tam jsem se taky téměř neučil, ale už to nestačilo, tam jsem si mohl o vyznamenání nechat zdát. S matematikou jsem měl na gymnáziu potíž, na „vejšce“ už ne. A jak to bylo, vyprávím na potkání. Naposled své kamarádce, jejíž syn studuje na vysoké škole a nejde mu matematika. Milému vnoučkovi jsem svou matematickou story před časem vyprávěl, ale znáte to. On to neřekne, ale kdybych začal znovu, začal by obracet oči v sloup.

Nuže, zde je ta inkriminovaná story, o níž si myslím, že je - ne-li dost poučná, tak aspoň dost inspirující. Měli jsme na gymnáziu na matematiku docela dobrého kantora. Sice Maďara, který dělal v češtině směšné chyby, ale jeho výkladu jsem dobře rozuměl. Bohužel jsem si myslel, že to stačí. Nestačilo. Matematice nestačí rozumět, matematika se musí umět, a to je velký rozdíl. A tak se stalo, že jsem v předposledním ročníku gymnázia dostal na konci školního roku sardel, neboli za pět. A v září jsem dělal reparát. Prvně v životě jsem se pořádně učil, a to o prázdninách. Reparát jsem udělal a u maturity jsem měl z matematiky za tři, jinak dvojky a snad i nějakou jedničku.

Časem jsem udělal přijímačky na Vysokou školu ekonomickou a studoval ji dálkově při zaměstnání. Ekonomka nebyla těžká, volil jsem ji jako kompromis. Spíš by se bylo hodilo, abych šel na strojárnu, ale při zaměstnání a při dítěti se mi to zdálo dost náročné. Ukázalo se v mých zaměstnáních, že to nebyla špatná kombinace: strojírenská průmyslovka, kterou jsem po gymplu udělal formou abiturientského kurzu, a VŠE. Nicméně matematika na ekonomce nebyla právě nejlehčí.

Měl jsem každý měsíc pár dní volna z práce na přednášky. Na některé jsem chodil, ale většinou jsem si volno střádal na učení před zkouškami. Látka se dala obvykle nastudovat ze skript a z doporučené literatury. A tak se dalo celkem pohodlně studovat. Na přednášky z matematiky jsem nechodil, protože bych se byl musel učit z přednášky na přednášku, a to by stálo moc času. Naložil jsem tedy s matematikou jako s jinými předměty a učil se ji jen ze skript. Ta ovšem nebyla pro samouky, dalo docela práci učit se tímto způsobem. Abych to zvládl, musel jsem spočítat všechny příklady, které byly k dispozici, a neměl jsem s kým konzultovat. Asi jich bylo dost, protože matematiku jsem v písemkách a u zkoušek zvládl a nikdy jsem neměl v indexu z matematiky horší známku než za dvě. A ještě ke mně chodil na konzultace, tady v podstatě na doučování, můj kolega z ročníku.

Nemyslím si, že bych byl nějaký zvláštní talent na matematiku. To se koneckonců ukázalo na gymnáziu. Někteří moji spolužáci matematiku zvládali perfektně, jako třeba premiant třídy, Karel S., pozdější akademik. Ale zjistil jsem tímto způsobem, co matematika potřebuje – spočítat si všechny příklady. Ve fyzice je to v podstatě totéž, jen té omáčky je tam víc. A to je celý ten vtip. Ale přesvědčte o tom čtrnáctiletého kluka, který má všechny možné zájmy, jen školu ne. A když ho nepřesvědčíte, musíte mu šlapat na paty a dýchat za krk, jak jsem doporučil své dceři. Ona to nedělá, má synka za rozumného. Nicméně už nejspíš tuší, že to dobře nedopadne.

Minulý týden, při poslední doučovací hodině, mi chlapec řekl, že začal chodit na doučování, které vede jeho učitel matematiky. Jsem rád, protože ten mu do toho aspoň vnese systém a na mě snad zbude vysvětlovat a počítat s vnoučkem to, co nepochopil nebo nestačil na doučování ve škole. Asi matička zapracovala. Tak se snad konečně přece jenom něco pohnulo.

Autor: Lubor Dufek | neděle 13.11.2016 13:30 | karma článku: 22.53 | přečteno: 861x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Ladislav Jakl

Dělají z nás ženy! Nebo jen hlupáky?

Jsme všichni obětmi tajemného spikleneckého experimentu, kdy pomocí přísad do potravin globální vládci nadělají z chlapů zženštilé hermafrodity, neschopné plodit děti?

28.3.2024 v 18:55 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Milan Šupa

Čerpejme sílu ke vzestupu z prožití reality Ducha

Myslím, tedy jsem! Tato slova jsou lež! Jsou omylem! Kdo je akceptuje, sází na falešnou kartu a promrhává svůj život. Ztotožňování vlastní jsoucnosti s rozumem a myslí je tou největší tragédií, která nás může postihnout.

28.3.2024 v 16:13 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Jiří Herblich

Slovo, které radí člověku je Božské tím, že chápe princip Božství

Kdo najde slovo své jako Božské tím, že uvěří. Ten najde slovo společné jako svoje a bude to slovo Boha v člověku.

28.3.2024 v 6:28 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 22 | Diskuse

Yngvar Brenna

Jakou chcete budovat společnost aneb pryč s Velikonocemi

Skutečně je to něco, za co máte utrácet peníze i čas a úsilí, abyste ty dopady potírali, či alespoň pokoušeli, byť zcela marně, zmírnit? Přece jde o to, jakou chcete budovat společnost.

28.3.2024 v 1:56 | Karma článku: 14.56 | Přečteno: 274 |

Jan Andrle

Nový oblek

Jak slíbil, tak udělal. Sliby se mají plnit, že. A já to stihnu nejen do vánoc, ale dokonce do velikonoc. Tady to je, přátelé blogeřníci.

27.3.2024 v 22:17 | Karma článku: 19.52 | Přečteno: 476 | Diskuse
Počet článků 84 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1139

V současné době učím cizince česky. Píšu eseje, fejetony a povídky, z nich část byla uveřejněna v internetových časopisech a v rozhlase; některé z nich v autorském čtení. Připravuje se k vydání kniha mých textů.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...